Search This Blog

Tuesday, May 7, 2013

BT STEEL WORK: MENGAPA BESI BERKARAT?

Mungkin anda pernah tertanya - tanya mengapa besi mudah sekali berkarat. Kakisan atau perkaratan sangat sering kita temui pada besi. Besi merupakan bahan logam yang mudah berkarat. Besi biasa, berbeza dengan stainless steel, permukaannya tidak dilindungi dengan apapun sehingga mudah berinteraksi dengan oksigen dan membentuk Fe2O3 atau hidroksida yang terus menerus bertambah seiring dengan berjalannya waktu. Lapisan kakisan ini makin lama, makin menebal yang kita kenali sebagai karat.
Kakisan atau perkaratan adalah peristiwa kemusnahan logam akibat terjadinya reaksi kimia dengan lingkungan yang menghasilkan produk yang tidak diinginkan. Karat pada besi berupa zat padat berwarna coklat kemerahan yang bersifat rapuh serta berpori.

Peristiwa kakisan sendiri merupakan proses elektrokimia, iaitu proses ( perubahan / reaksi kimia ) yang melibatkan adanya aliran listrik. Bahagian tertentu dari besi berlaku sebagai kutub negetif ( elektrod negatif , anod ), sementara bahagian yang lain kutub positif ( elektrod positif, katod ). Elektron mengalir dari anod ke katod, sehingga terjadilah peristiwa kakisan.

Ion besi ( II ) yang terbentuk pada anod akan teroksida menjadi ion besi ( III) yang kemudian membentuk kompoun oksida terhidrasi ( karat besi ) Fe2O3.xH2O.
Kakisan melibatkan adanya gas oksigen dan air. Kerana itu, besi yang disimpan dalam udara yang kering akan lebih awet jika dibandingkan di tempat yang lembap. Kakisan pada besi dipercepat oleh beberapa faktor, seperti keasidan, perhubungan dengan elektrolit, perhubungan dengan persekitaran, perhubungan dengan logam lain yang kurang aktif ( logam nikel, timah, dan tembaga ), serta keadaan logam besi itu sendiri ( ketumpatan atau permukaan kasar ).

Walapun ia kelihatan seperti kakisan merupakan satu proses yang merugikan, ternyata berguna dalam beberapa hal kakisan berguna sebagai contoh untuk pembuatan tin ( besi bersalut dengan timah ). Jika plumbum yang rosak, kemudian lapisan kakisan akan berlaku dengan lebih cepat. Jika tiada proses kakisan, logam - logam tidak boleh dipecahkan. sehingga akan menambahkan pencemaran terhadap alam sekitar.
Kakisan sebenar tidak boleh dicegah atau dihentikan  sama sekali. Kakisan Hanya boleh dikawal atau memperlambatkan proses kerosakannya. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa cara yang boleh digunakan untuk menghalang proses kakisan.

Cara pencegahan kakisan pada besi boleh dilakukan seperti:
a) Pengecatan
~ Fungsi pengecatan adalah untuk melindungi besi dengan air dan udara. Cat yang mengandungi plumbum dan zink akan melindungi keluli terhadap kakisan. Pengecatan mestilah sempurna kerana jika terdapat sebahagian yang tidak dilindungi oleh cat, kemudian besi di bawah cat akan barkarat. Pagar bangunan dan jambatan biasanya dilindungi dari kakisan dengan pengecatan.

b) Yang disalut dengan plastik.
~ plastik dapat mengelakkan besi dengan air dan udara. Peralatan rumah biasanya dibalut plastik untuk menghindari kakisan.

c) Lapisan dengan krom ( Penyaduran Kromium )
Kromium memberi lapisan pelindung, sehingga besi yang dikrom akan menjadi berkilat. Penyaduran kromium dilakukan dengan proses elektrolisis. Krom dapat memberi perlindungan walaupun lapisan krom tersebut ada kerosakan. Cara ini biasanya dilakukan pada kenderaan bermotor, contohnya bumper kereta.

d) Lapisan dengan tin ( Timah Penyaduran )
Tin mengandungi logam yang tahan karat. pembungkusan tin  dari besi biasanya bersalut dengan timah. Proses salutan dilakukan oleh elektrolisis atau elektroplating. Salutan timah akan mengandungi besi selama selama lapisan itu masih tidak terjejas. Jika ada calar, akan mempercepatkan proses membawa kakisan kerana potensi elektrod besi adalah lebih cepat berbanding tin.

e) Salutan dengan zin 
Zan melindungi besi walaupun lapisannya ada rosak. Ini kerana elektrod besi yang berpotensi adalah lebih negatif daripada zin, besi dengan zin akan membentuk satu sel elektrodkimia dengan besi sebagai katod. Jadi zin akan mengoksida, manakala besi akan dilindungi.

f) Pengorbanan anod
Pambaikan paip bawah tanah mungkinmemerlukan kos pembaikan yang mahal. Ini boleh diatasi dengan teknik pengorbanan anod, iaitu dengan cara menanam logam magnesium kemudian disambungkan ke paip besi melalui wayar . Logam magnesium akang barkarat, sedangkan besi tidak kerana loam magnesium merupakan loyam yang aktif ( lebih mudah berkarat ).

No comments:

Post a Comment

Tumblr Mouse Cursors
BT STAINLESS STEEL SDN BHD